Aiud
Aiud, pagina aiudenilor
judeţul alba, românia
  bine ai venit
pagina aiudenilor de pretutindeni
  home Home   contact Contact  
menu
menu
 
fotolix.ro
 
:: FaceBook ::
esti Fan Aiud pe Facebook?
:: horoscop zilnic AiudOnline ::
Horoscop Zilnic AiudOnline
citeşte horoscopul pentru zodia ta
Horoscop oferit de ACVARIA
:: stiri aiudene ::
- Lansare de carte la Aiud;
- Comenteaza intrebarea saptamanii;
- Vot pentru Padurea Sloboda de langa Aiud;
- Piesa extraterestra de la Aiud;
- Primarul Josan, jos peste un an!;
- La Penitenciarul din Aiud cazarea, serviciile si ...;
:: imagini din aiud ::
galeria foto AiudOnline galeria foto AiudOnline galeria foto AiudOnline galeria foto AiudOnline
vezi galeria foto
:: carte de oaspeti ::
scrie în cartea de oaspeti
citeste mesaje
:: cazare în aiud ::
posibilităţi de cazare în aiud
Pensiunea "Mobis AL"
(Molnar); steasteastea stele
Pensiunea "Melinda";
Hostel "Două Sălcii";
... şi în zona aiudului
Rimetea (Torockó);
:: părerea ta contează ::
motivează votul tău aici | arhivă
:: parteneri media ::
- Ziarul Unirea;
- Monitorul de Alba;
- Empresa.ro - Stiri Alba;
vezi toţi partenerii;
:: site-uri partenere ::
- Robeni rent-a-car Cluj;
- Stiri Auto;
- Atracţii turistice în Romania;
- Traduceri;
- Cazare Alba Iulia;
:: newsletter/group AiudOnline ::
:: BitDefender QuickScan ::
:: Prognoză meteo Aiud ::
vremea-meteo.com

Cultura aiudeana

 
Katiusa Cuculescu - 2002 - Consumismul
 


Voi incepe aceasta replica, pe care initial voiam s-o numesc "Sfintii si consumistii", prin cateva informatii, selectate din cartea de istorie sociala(una din serie) - "Omul secolului XX", care abordeaza in capitolul 12 consumatorul.Citez din aceasta sursa pentru a evita acuzatia de subiectivitate, parvenitism si critica a "eroilor" care nu-si vand patria si sufletul (motivul o fi ca nu li se ofera ocazia asa usor!) pentru profituri materiale. Cui ii si trebuie asa ceva? Putem subzista doar din idei, mandrie falsa si ipocrizie!

Despre sensul modern dat cuvantului "consum" aflam din anul 1923, fiind definit ca "satisfacere a necesitatilor umane cu resurse economice"; este semn al bunului mers economic.Se consuma in functie de diverse criterii: varsta, venit, familie, pozitie sociala si personalitate, desigur. Cine nu a auzit de proverbe ca: "Haina il face pe om", "omul este ceea ce mananca", etc? In Europa (vestica cu precadere), anii 60 sunt relevanti in explozia de bunuri ieftine, accesibile, cresterea puterii de achizitie a ceea ce doresti, indiferent de pozitia sociala. Doar pe la inceput de secol XX, proletarul incerca sa imite burghezul, cumparand articole similare, pentru a nu fi considerat mai prejos. Consumul de masa a sters insa barierele sociale, mai tarziu. Cunoastem efectele negative ale obsesiei de a poseda si consuma lucruri, despre teza manipularii maselor prin marketing si publicitate (nu e asa rau sa fii sedus de Chanel, mai rau e sa fii sedus de Head 'n'shoulders fals, vandut la taraba, cu pret mare pentru lichide de neidentificat si de super dubioasa calitate!)...

Totul pare atat de frumos, copiii canta colinde in supermarket, tocmai in zona unde e amplasat Carrols sau McDonald. Desi nu apreciezi junk-food-ul, te vezi mancand un hamburger, care nu-ti place si nu-ti ajunge pe o masea, dar ti-ai satisfacut poftele si te-ai lasat sedus de beculete, caldura, eleganta de vitrina si reclame apetisante. Parca nu ai mancat o pizza ordinara ci un basilisc! In plus ai facut iesirea in societate si te-ai relaxat, pentru ca meriti macar atat. Ai uitat de copiii din Etiopia si ti-ai prapadit banii pe pantofi in voga; ti se face lehamite de atatea plase, cadouri, multimea care misuna in cautare de sales (reduceri) - de parca n-ar fi toti plini de bani, le mai trebuie si ieftinire! Imaginea consumatorului, tipic occidental...sau ajuns in Occident ). Intervine sentimentul de vina (pt cei care mai au suflet), promiti sa nu mai cheltui si a doua zi faci acelasi lucru. Nevoile sporesc. Pornesti din nou spre "reteaua paianjenului", achizitionand cu nerusinare tot ce-ti trebuie si ce-ti pofteste inima ta vulgara si nesatioasa ).

Si iata cum a trai bine devine o rusine, nu mai e un deziderat, ca pe vremea cand munceai eroic acasa (nu stiai precis ce rezulta de acolo), in patria mama, care ti-a oferit atatea sanse...

Desi nu e cazul, o multime de conationali contesta mercantilismul in care te scalzi. Nu, nu ca ar fi "strugurii acri" sau invidia in floare! De fapt, navighand mai atent pe site-uri care mentioneaza in treacat cuvantul "consumism", observi cam aceleasi categorii de persoane, protestatari impotriva acestei napaste: artisti, filosofi, oameni de cultura si religie. Comercialul invadeaza si Romania, subcultura produce si vinde, intelectualul rasat se plange... si concomitent, uzeaza de aceleasi mijloace si oportunitati pentru a se promova, cat mai "comercial", tocmai strainului indiferent, imbuibat de materialism, care insa este destul de sensibil la artizanatul romanesc, de pilda. Mentinandu-ne in sfera pietei de arta romaneasca/locala, mi se pare rizibil ca la un salariu normal de nivel aiudean, sa pot fi in stare a cumpara un tablou dubios ca executie, mesaj si valoare, pe care artistul (tot local), increzator in fortele-i proprii, il vinde sau incearca s-o faca, la un "modest" pret, cca jumatate din acel marunt venit mai sus amintit. Cum sa atragem atunci lumea de partea cauzei artistice, daca nu respectam, nu avem public, nu-i formam gusturile pentru a-si cheltui banii de mancare (pe cateva zile) pe "capodopere"?
Alte motive pentru care "usuratatea" are mai mult succes decat inaltele idei?Nu suntem o lume integral compusa din sfinti (thanks God!), care aparent stau deoparte de zbuciumul consumist si de viata prea activa, iar dupa cum afirmam si in alte imprejurari, idealurile si promisiunile nu tin nici de cald, nici de foame! Ceea ce pentru un vestic e rutina (shopping consistent, de ex), pentru un sarac est european reprezinta adesea o fantezie (nu francezul o sa-si faca poze in supermarket, la standul de carne! ). Neavand acces la calitate, se consuma oricum, (surogate turcesti ), ca asta e viata!
Lasand tonul sagalnic la o parte: fara productie, investitie si consum, spatiul nostru va ramane un teren ne-explorat, nedezvoltat si prin urmare, sterp!

Ma adresez acum lui Robert, caci tare m-ar ajuta aici si o fotografie, una mai sugestiva, cum este cladirea aceea neterminata, indefinita, plina de buruieni si graffitti, care se tot construieste de cand eram eu copila, cladire aflata in plin centru al Aiudului,intre banca Agricola si cea Comerciala. Poate imaginile vor reusi sa convinga si sa exprime mai obiectiv, ceea ce textul de mai sus esueaza a face.

Sursa bibliografica: "Omul secolului XX" (Cap. "Consumatorul"), volum coordonat de catre H-G. Haupt si Ute Frevert.

Alte surse: experiente personale, dialoguri pe acest site, observarea altor site-uri care se ocupa de tema consumismului romanesc si extern.


arty fact, dec.2002

top
right  
  img   img  
Powered by Robilix WEB  
Valid XHTML 1.0 Transitional This document validates as CSS!
Copyright AiudOnline.ro © 5.0
:: 2002 - 2015 ::
FotoLIX  |  Fundatia "Inter-Art"  |  Centrul Cultural "L. Rebreanu" Aiud  |  Loteria vizelor  |  Rent a car  |  Bijuterii Handmade  |  stock flash components  |
Like Us on Facebook